Saturday, April 4, 2009

PoLiTiK Uganda!!! dr kacamata seorg pengundi buta!!!

Urmmm...saje je nk menyibuk mengulas mengenai perkara ini.byk lg ulasan yg lebih power yg dikeluarkan oleh pakar2 penganalisis politik tanah air kita.teringat balik kata2 cikgu sejarah form 5 aku ms subjek sejarah..tajuk psl politik...dia ckp,politik itu suci n murni,tp pemain politik yg memusnahkan kemurnian politik...ms tu aku buat2 faham je la apa yg cikgu aku cakapkan...yela,kalu wat xfaham,xpasal2 kena ikut kelas tambahan.huahuahua!!!org cakap ,cara untuk kaya adalah berniaga..tp di Uganda, cara paling cepat untuk kaya adalah bermain politik.setiap tahun bajet akan dikeluarkan hingga berpuluh2 billion dibelanjakan untuk memajukan kehidupan rakyat,tp brp ringgit dr jumlah puluhan billion itu sampai ke tangan rakyat???kita tgk didalam berita jalan rosak disana sini,sedangkan bajet utk membaiki jalanraya sbyk sekian billion sudah dikeluarkan.rakyat tidak mendapat bekalan air dan elektrik,tetapi bajet elektrik dan air pn sudah dibelanjakan sekian billion..so semakin lama,aku mula faham apa yg diajarkan oleh cikgu aku tu memang betul.dan aku melihat contoh pemain politik yg mengotorkan politik itu sendiri...walaupun ada pencemar politik yg terdahulu dr dia,tp baiklah aku fokus pd contoh yg paling hangat skrg ini.dengan cepatnya dia bertapak di dunia politik uganda.mcm2 cerita aku dengar bagaimana dia mula mencari peluang untuk melombong emas dlm bidang politik.setelah dia berjaya mendapatkan lesen utk berada didalam keluarga politik,dia mula mengorak langkah dgn menerbitkan rancangan realiti tv mengenai sukan.semakin lama,dia semakin kukuh berada dlm politik uganda,tambahan pula dgn keadaan keluarganya yg mendapat durian runtuh setelah ahli keluarganya mendapat jawatan tertinggi didlm negara uganda.dia mendapat banyak projek2 kerajaan sehinggakan kompeninya yg baru ditubuhkan berjaya berada di bursa saham uganda.dan seterusnya dia mula menapak dlm dunia politik tanah air uganda...mengukuhkan cengkaman dan kerakusan dia menguasai lombong emas...(penatnya mengarang.ngntuk lak..tido dlu la)

No comments: