Saturday, July 4, 2009

MY 1ST TiMe KeNduRi!!!

Penat,tension,kucar kacir,huru hara n hubungan kekeluargaan...ari sabtu 27june2009 umah aku wat kenduri,bukan kenduri kawin aku,tp kenduri kesyukuran sebab adik aku dh abis belajar.pas tu campur sekali dgn kenduri aqiqah utk adik beradik aku yg no 1,2,3 n 4 sbb sekor lembu leh aqiqah utk 7bahagian.aku xtau la betul ke x tp ni pak sedara aku la ckp..dia ni cam org surau sikit..so aqiqah ni boleh wat utk 3laki n 1pmpn coz ikut pembahagian harta berlandaskan syarak.org laki dpt 2bahagian,pmpn dpt 1bahagian.so yg adik aku lg 3org,kena tunggu next round.penat menghandle kenduri.nasib baik la adik beradik aku ada 7 org.so semua boleh dikerah tenaga mereka.hihihi.so sekor lembu telah mengorbankan dirinya untuk menjadi santapan org2 kampung aku.hensem n sehat lembu tu aku tgk.lembu jantan muda.aku pn ada semasa proses pengorbanan tu dilakukan.aku harap lembu tu berbahagia la hendaknya di sana.semoga lembu itu menyampaikan hasrat baik keluarga aku dan menambahkan timbangan amal keluarga aku.3kawah daging dpt disediakan.ramai juga la org datang smpi abis lauk pauk yg disediakan.gulai kawah daging lembu segar dari kandang,sayur nangka,ikan singgam,acar n nasi putih serta air sirap bancuhan adik pmpn aku yg baru abis belajar tu.kalau sape2 yg berminat nak jadi adik ipar aku,boleh je dtg isi borang.temuduga x susah pn.juz bermalam dlm gock"ayat org teganu mewakili reban ayam" selama seminggu.kalau lepas,layaklah dia nak menjadi adik ipar aku.tp aku xtau la cmne demand abg2 lain kpd adik pmpn aku ni.huahuahua...urmmm,aku dh melalut la pulak.ni citer psl kenduri kesyukuran,bukan kenduri kawin..byk jugak la keje nak buat kalu nak kenduri ni.pasang khemah org nak makan.kena asing plak khemah laki ngn khemah pmpn..then kena pasang khemah utk keje dapur. aku rasa khemah masak lebih besar dr khemah org dtg mkn.pak sedara aku punya keje.dia sewa khemah surau yg boleh muat dlm 500 org mkn.tp khemah tu guna wat masak nasi n menggulai kawah.sempat la aku merasa mengacau rempah utk menggulai daging kawah.kalu sape2 yg perlukan pekerja utk mengacau gulai masa nak kenduri kawin,boleh la call aku.bayaran berpatutan dikenakan.huahuahua!!!panjang tul aku nk menceritakan pasal kenduri ni...bersambung je la...tggu time aku rajin menulis...huahuahua!!!

No comments: